Wie Eléonor hoort, denkt even aan Madredeus. Het klinkt onmiskenbaar Zuid-Europees, maar je wordt hier vanuit een andere traditie benaderd. Maar welke dan?

De Belgische Eléonor mixt folk, roots, jazz, neo-klassiek en fado. Je meandert tussen verschillende tradities, culturen en genres. De warme, gevoelige en wendbare stem van Eléonor kneedt dit alles tot subtiele en poëtische wereldmuziek.

Projecten

- Eléonor werkt graag samen met verschillende koren: in het najaar van 2018 en het voorjaar van 2019 staan er nieuwe (en oude) samenwerkingen op stapel. Het gaat telkens om een dubbelconcert.
In oktober werkt Eléonor samen met Amivoca - Senza Misura (Kontich) en in december staat er een Moralia op het programma in samenwerking met kamerkoor Terpander (Sint-Niklaas). In januari-februari is er een samenwerking voorzien met het Tilburgs vrouwen-kamerkoor Cantilare.

- Elly Aerden is de stem van AmorromA. Na jarenlang het pad van de traditionele muziek bewandeld te hebben stelt AmorromA voor het eerst een programma voor dat draait rond gezongen tekst.
Als basis blijven populaire dansen als wals, mazurka, an dro, schottische... heel aanwezig, maar evengoed krijgen andere genres een plaats. Zo is er ruimte voor kleinkunst, chanson, bossanova, gospel, musette- en manouchemuziek, blues, etc. De stem van Elly staat op het voorplan en wordt subtiel ondersteund door de gitaren van Herman Acke en Pé Reynders, de warme contrabas van Vincent Noiret en het speelse gefluit van Jowan Merckx die tekent voor de instrumentale intermezzi. De liederen worden in het Nederlands en het Frans gezongen. Ze vertellen over de dingen des levens zoals verlangen en afwezigheid, de behoefte aan stilte in een lawaaierige wereld, de draad verliezen en proberen weer op te pikken, afscheid en weerzien, vergankelijkheid, grijpen en loslaten, 't heilzame van natuur en cultuur, grootmoedigheid ondanks verdriet, geweld tussen partners, religie, extremisme, agnosticisme, de energie van gedachten, einde en nieuw begin, voorbijlopen aan de eenvoudige schoonheid van alledag, eenzaamheid en wat al meer...

- Elly Aerden bracht 5 zangers samen voor een Italië-avontuur (Ferrara-Festival, 2017). MissT is geboren, vier misses en één mister.
Dit vijftal brengt folksongs uit de vier windstreken en in verschillende talen. Vaak halen ze ietwat vergeten liedjes uit de mist, vijfstemmig en meestal a capella. Hun klankkleur kan je best vergelijken met een goede fles brut nature: prikkelend, eerlijk, naturel. De Misstige klanken vloeien het best naar binnen in een kleine ruimte of een plek met een eerlijke akoestiek.

- Elly Aerden zingt samen met Zefiro Torna in hun nieuwe productie 'Balsam '.
In de lijn van de uitgebreide concerttournees en internationale successen van de producties ‘Les Tisserands, in de geest van de Katharen’ en ‘O, Monde Aveugle!, liederen voor de Apocalyps’, werkte Zefiro Torna de opvolger ‘Balsam’uit. Het hybride collectief bestaat uit muzikanten actief in uiteenlopende genres als oude, traditionele, etnische en jazzmuziek. Ze vinden elkaar in hun liefde voor aparte vocale en instrumentale timbres, in hun fijnzinnige muzikale smaak en innemende samenspel. De composities uit het programma Balsam dragen namen als Alchemilla/Vrouwenmantel, les Roses de Saadi of Artemisia absinthium. Ze weerklinken naast traditionele gezangen uit Portugal en Griekenland, Oudnoorse Edda liederen over de Yggdrasil of levensboom, spirituele melodieën van Hildegard von Bingen, fijnmazige 15e-eeuwse muziek van Guillaume Dufay en barokke pracht van Heinrich Schütz. Ze refereren aan teksten van Vergilius, verzen uit het Hooglied en poëzie van tijdgenoten van Charles Baudelaire en Emile Verhaeren.

- Elly is één van de 3 stemmen bij The Ballroom Orchestra. Dit dansorkest, enig in zijn soort, verbindt de melancholie van toen met de hype van nu. Tien klassemuzikanten spelen in tien stijlen dertig songs uit vijftig jaar muziek. Plankenkoorts is overbodig.

- Geslauerd Strand - Gezongen Slauerhoff en andere kusten.
Jan Jacob Slauerhoff was de schrijver van het verlangen naar verre kusten, naar onbereikbare vrouwen en onontgonnen eilanden. De man die liever over de reling keek dan het land in. Hij was de enige niet. Hij is de enige niet. Eléonor en Gerry De Mol brengen een aantal van zijn gedichten en die van andere dichters en liedjesmakers die net als hij wel eens over stranden liepen en naar slordig slauerig in de zee geworpen eilanden verlangen. Denk aan de saudade, de fado, de alegria en angustia. Welke kusten zie je opdoemen als je je ogen dicht doet?



Eléonor en Gerry De Mol hebben beiden al een lange geschiedenis met poëzie en muziek.
Elly schreef voor Mairan folksongs op traditionele gedichten en ze vertolkte met ‘songs of Neruda’ poëzie van Pablo Neruda. Als Eléonor blies ze Latijn nieuw leven in door poëzie van Catullus, Martialis, Carmina Burana,... op een eigentijdse manier te brengen in een eigenzinnig Mediterraans project met world- en jazz-invloeden (Olla vogala, Zefiro Torna, ...). Gerry maakte al een aantal poëzie- en muziekprogramma’s rond Herman De Coninck en Fernando Pessoa, en toonzette M. Vasalis, Kafka, Rilke, Goethe, Rutger Kopland en Guido Gezelle. Hij was de bezieler achter Oblomow, Kleine Blote Liedjes met Eva De Roovere, maakte theater met Compagnie Lodewijk/Louis, ‘t Arsenaal en is af en toe solo zichzelf.

Recensies

"Highly recommended work of musical art"

Belgium's Eleonor mixes folk, roots, jazz, neo-classical, fado, and pop and weaves it into beautiful delicacies lead by her emotive vocals. The ten-track album features a variety of instruments, including the double-bass, bass, guitar, piano, drums, oud, accordion, and cello. The soulful, "Salve," is a ballad with strong ties to French jazz and neo- classical influences. The piano adds a nostalgic ambiance to most of the songs. However, Eleonor's voice moves the songs into greater dimensions with such ease and fluidity. As a whole, there are plenty  of calming grooves here. Anyone into great music with great vocals will like it. Everything comes together in just the right proportions for it to be a highly-recommended work of musical art.
Matthew Forss

  

"Erros"

Der Gedanke an die lateinische Sprache dürfte bei nur wenigen euphorische Glücksgefühle freisetzen; zu tief sitzt die Erinnerung an qualvolle Stunden mit Vokabelpaukerei. Es ist eine Herausforderung, die lateinische Sprache lebendig oder gar emotional klingen zu lassen; dennoch wagt sich die flämische Sängerin Elly Aerden alias Eléonor auf ihrem neuen Album Erros an die tote Sprache heran. Das Ergebnis hat nur wenig mit Lateinunterricht zu tun. Das ist nicht nur ihrem warmen Timbre geschuldet, sondern auch den Genres, derer sie sich zur Vertonung der lateinischen Texte bedient: Fado, Pop und Jazz, detailverliebt ausgearbeitet vom Produzenten Jo Francken, vom Bassisten Vincent Noiret und vom Oud-Spieler Karim Baggili. Ein Hinhörer!
Veronika Schreiegg

Lees de volledige recensie online via Radio Bayern.

 

"Originele kamerfolk"

Bij het horen van de openingstrack Ego te denk je even een cd van Madredeus te hebben opgezet, maar even later besef je dat je hier vanuit een andere muzikale traditie benaderd wordt. Maar welke dan? Erros klinkt onmiskenbaar Zuideuropees. De accordeon en de strijkersarrangementen klinken als de bekende Portugese band, maar de bas klinkt daarvoor te droog en te jazzy. Erros van Eleonor blijkt toch een heuse helemaal Belgische plaat. Eleonor is een Vlaamse formatie rond zangere Elly Aerden waarin ook violist Wouter Vanabeele, bekend van onder meer Ambrozijn, speelt. Zangeres Elly Aerden heeft een hang naar de middeleeuwen. Je kent haar wellicht van Bodixel, Mairan, Amorroma. Voor Erros zocht ze deels teksten in het Latijn over de grote thema’s. De poëzie over liefde, geluk, hoogmoed en melancholie zette ze zelf op muziek en gedrenkt in een eigentijdse, maar toch archaïsche aandoende stijl waarin fado het meest prominent doorklinkt. Maar ook de traditie van de chanson en wat jazzinvloeden zijn hoorbaar in deze bepaald onalledaagse cross-over. Daarmee is Eléonor toch ook weer typisch Vlaams. Ik dacht dan ook dat dit een productie was van het roemruchte Home Records uit Luik, waar veel platen verschijnen die laveren tussen klassiek jazz en wereldmuziek, maar de kamerfolk van Eleonor werd in eigen beheer opgenomen. Origineel, melancholisch en prachtig.

Jos Schuring

- - -

Meer recensies

 

joomla template gratuitjoomla free templates
2018  Eleonor  - Design by W3-creative.be