Wie Eléonor hoort, denkt even aan Madredeus. Het klinkt onmiskenbaar Zuid-Europees, maar je wordt hier vanuit een andere traditie benaderd. Maar welke dan?

De Belgische Eléonor mixt folk, roots, jazz, neo-klassiek en fado. Je meandert tussen verschillende tradities, culturen en genres. De warme, gevoelige en wendbare stem van Eléonor kneedt dit alles tot subtiele en poëtische wereldmuziek.

Projecten

° Eléonor werkt graag samen met verschillende koren. Zo is er in Lokeren een samenwerking met ‘Malaika’ (het koor onder leiding van Kristien Heirman) en in Beveren werkt Eléonor samen met ‘Resolut’ (onder leiding van Liesbet Van Reeth). Samen optreden doen ze ook: Resolut verzorgt het voorprogramma, Eléonor geeft een concert na de pauze. Als apotheose brengt de band samen met het koor nog enkele nummers.

° Zangeres Elly Aerden zingt samen met Zefiro Torna ‘Balsam – een zinnenprikkelend kruidenlabo’. De composities uit het programma Balsam dragen namen als Mirto, Charbel, Alchemilla/Vrouwenmantel, Artemisia absinthium of l’Immortelle. Ze weerklinken naast traditionele gezangen uit Sardinië, Oudnoorse Edda liederen over de Yggdrasil of levensboom, spirituele gezangen van Hildegard von Bingen en fijnmazige 14e -eeuwse Ars Subtilior muziek. Ze refereren aan teksten van het Hooglied, Laura verzen uit Petrarca’s ‘Canzoniere’ of Baudelaire’s bundel ‘Les Fleurs du Mal’.

Balsam verpulvert, weekt, fermenteert, kolft tot een destillaat in een oeverloze zoektocht naar de kwintessens van het menselijk bestaan.

In de lijn van de uitgebreide concerttournees en internationale successen van de producties Les Tisserands, in de geest van de Katharen en O, Monde Aveugle!, liederen voor de Apocalyps ontstaat de productie Balsam. Het hybride collectief bestaat uit muzikanten actief in uiteenlopende genres als oude, traditionele, etnische en jazzmuziek. Ze vinden elkaar in hun liefde voor aparte vocale en instrumentale timbres, in hun fijnzinnige muzikale smaak en innemende samenspel. Het programma werd in de zomer van 2016 geselecteerd door REMA, the European Early Music Network.

ReZeptuur
Theaterkok Peter De Bie maakt voorstellingen waarbij niet alleen kijken en luisteren een rol spelen, maar ook proeven, voelen en ruiken. Samen met zijn kompanen Jo Roets en Michiel Soete van het internationaal gerenommeerde en verbluffende Theater der Zinnen - LAIKA, ontwikkelthij een immersief totaalconcept gebaseerd op het herboristenthema.Het publiek bevindt zich in een mysterieus alchemistisch labo en krijgt pillen, siropen, kruidenlikeurtjes en zalfjes voorgeschoteld. Ze worden live bereid, op- en toegediend door de artiesten terwijl de BALSAM-muziek suddert en bezweert.
Meer info op op deze webpagina >>

Elly Aerden zang, tromba marina
Philippe Laloy sopraansaxofoon
Jowan Merckx fluiten, doedelzak, percussie
Raphaël De Cock kaval, zythar, Hardangerviool, guimbarde
Christophe Morisset serpent, sacqueboute, bastuba
Jurgen De bruyn luit, théorbe, zang, artistieke leiding
Els Van Laethem composities, muzikaal advies

° Naast Eléonor werkt Elly Aerden mee aan Moralia. Klassieke zangers brengen 16e eeuwse polyfonie, terwijl Eléonor een meer moderne en hedendaagse interpretatie geeft. De zangers zingen wel eens mee met Eléonor, terwijl de instrumentalisten en zangeres Elly Aerden zich mee verstrengelen in de polyfonie. Op youtube vind je een clip van deze mooie kruisbestuiving.

Moralia, dat zijn: Lieven Deroo (leiding, bas), Jan Peters (tenor), Henk Pringels (tenor), Bart Uvyn (altus), Elly Aerden (componiste, mezzosopraan), Wouter Vandenabeele (viool), Lode Vercampt (cello), Florejan Verschueren (grand piano, klavecimbel).

Recensies

"Highly recommended work of musical art"

Belgium's Eleonor mixes folk, roots, jazz, neo-classical, fado, and pop and weaves it into beautiful delicacies lead by her emotive vocals. The ten-track album features a variety of instruments, including the double-bass, bass, guitar, piano, drums, oud, accordion, and cello. The soulful, "Salve," is a ballad with strong ties to French jazz and neo- classical influences. The piano adds a nostalgic ambiance to most of the songs. However, Eleonor's voice moves the songs into greater dimensions with such ease and fluidity. As a whole, there are plenty  of calming grooves here. Anyone into great music with great vocals will like it. Everything comes together in just the right proportions for it to be a highly-recommended work of musical art.
Matthew Forss

  

"Erros"

Der Gedanke an die lateinische Sprache dürfte bei nur wenigen euphorische Glücksgefühle freisetzen; zu tief sitzt die Erinnerung an qualvolle Stunden mit Vokabelpaukerei. Es ist eine Herausforderung, die lateinische Sprache lebendig oder gar emotional klingen zu lassen; dennoch wagt sich die flämische Sängerin Elly Aerden alias Eléonor auf ihrem neuen Album Erros an die tote Sprache heran. Das Ergebnis hat nur wenig mit Lateinunterricht zu tun. Das ist nicht nur ihrem warmen Timbre geschuldet, sondern auch den Genres, derer sie sich zur Vertonung der lateinischen Texte bedient: Fado, Pop und Jazz, detailverliebt ausgearbeitet vom Produzenten Jo Francken, vom Bassisten Vincent Noiret und vom Oud-Spieler Karim Baggili. Ein Hinhörer!
Veronika Schreiegg

Lees de volledige recensie online via Radio Bayern.

 

"Originele kamerfolk"

Bij het horen van de openingstrack Ego te denk je even een cd van Madredeus te hebben opgezet, maar even later besef je dat je hier vanuit een andere muzikale traditie benaderd wordt. Maar welke dan? Erros klinkt onmiskenbaar Zuideuropees. De accordeon en de strijkersarrangementen klinken als de bekende Portugese band, maar de bas klinkt daarvoor te droog en te jazzy. Erros van Eleonor blijkt toch een heuse helemaal Belgische plaat. Eleonor is een Vlaamse formatie rond zangere Elly Aerden waarin ook violist Wouter Vanabeele, bekend van onder meer Ambrozijn, speelt. Zangeres Elly Aerden heeft een hang naar de middeleeuwen. Je kent haar wellicht van Bodixel, Mairan, Amorroma. Voor Erros zocht ze deels teksten in het Latijn over de grote thema’s. De poëzie over liefde, geluk, hoogmoed en melancholie zette ze zelf op muziek en gedrenkt in een eigentijdse, maar toch archaïsche aandoende stijl waarin fado het meest prominent doorklinkt. Maar ook de traditie van de chanson en wat jazzinvloeden zijn hoorbaar in deze bepaald onalledaagse cross-over. Daarmee is Eléonor toch ook weer typisch Vlaams. Ik dacht dan ook dat dit een productie was van het roemruchte Home Records uit Luik, waar veel platen verschijnen die laveren tussen klassiek jazz en wereldmuziek, maar de kamerfolk van Eleonor werd in eigen beheer opgenomen. Origineel, melancholisch en prachtig.

Jos Schuring

- - -

Meer recensies

 

joomla template gratuitjoomla free templates
2017  Eleonor  - Design by W3-creative.be